In een studie van 2015 stelt HubSpot, ontwikkelaar van inbound marketing strategie: “Inbound is the preferred marketing strategy regardless of company type: B2B, B2C, nonprofit – everyone’s implementing inbound tactics.”

Uit dit rapport blijkt bovendien dat bevraagde non-profitorganisaties vinden dat inbound verantwoordelijk is voor het bereik van 78% van hun klanten.

Een extra voordeel van inbound marketing is dat deze vorm van marketing een relatief goedkope manier is om klanten te werven.

In een eerder artikel over inbound marketing kwamen de voordelen ervan en het verschil met outbound marketing aan de orde. In dit artikel zoemen we in op de strategie van inbound marketing.

Inbound marketing proces

Inbound marketing is de beste manier om de websitebezoekers naar klanten of ambassadeurs om te zetten. Hubspot gebruikt vaak de volgende afbeelding om inbound marketing te illustreren:

Schermafbeelding 2016-06-24 om 16.16.34

In de cirkels staan de fases van het klantenproces. Boven de cirkels staan acties die de organisatie moet ondernemen om van een bezoeker een klant of ambassadeur te maken. Onderaan staan instrumenten die nodig zijn om de doelen van de acties te bereiken.

Let op: de instrumenten staan onder de actie waar ze voor het eerst in het inbound marketing proces voorkomen, maar het is niet de enige plaats waar ze gebruikt kunnen worden.

Hoe begin je met inboud marketing?

Als de klantenprofielen en de customer journey gedefinieerd zijn is het hoog tijd om na te denken over de inbound marketing strategie. Hoe maak je van je website een magneet voor de klanten en hoe zorg je ervoor dat de websitebezoekers een klant worden?

#1 Attract: websitebezoekers aantrekken

websitebezoeker

Met deze actie willen we de juiste potentiële klanten aantrekken die geïnteresseerd zijn in de diensten of producten van de organisatie. We beginnen met het toeleiden van de juiste doelgroep naar de website.

Het aantrekken van websitebezoekers gebeurt door het schrijven van klantgerichte content, het inzetten van zoekmachineoptimalisatie, sociale media en hyperlinks vanaf andere websites

 Zoekmachineoptimalisatie

Klanten gebruiken zoekmachines om antwoorden op hun vragen te vinden of om informatie over producten en diensten op te zoeken. Door analyse en selectie van de zoekwoorden, optimalisatie van content en kwalitatieve links naar de website wordt u gemakkelijker gevonden.

Tip 1: zoekmachineoptimalisatie kan heel duur uitvallen, tenzij je het zelf kan doen. In dit e-book zal je simpele en haalbare tips vinden die je al een eind helpen.

Tip 2: heb je dat nog niet gedaan dan is het interessant om je organisatie aan te melden op Google Mijn Bedrijf en Google Grants.

google mijn bedrijf

Blog

Optimalisatie van content begint met bloggen. De beste manier om de juiste websitebezoeker aan te trekken is om boeiende content te creëren die interessant is voor de klanten en hun vragen beantwoordt. Bovendien zorgen blogs voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines.

Tip: op de website van Content Marketing Institute vind je heel wat bruikbare tips voor contentmarketing.

Sociale media

Sociale media zijn sterke en relatief goedkope kanalen om je content te delen, de volgers naar je website of een vrijstaande landingspagina toe te leiden. Hoe meer websitebezoeken hoe beter je website zal gevonden worden via Google.

Tip: op de website van Social Media Examiner vind je e-books en tal van tips en tricks voor je sociale mediastrategie.

 Wanner het je gelukt is om de potentiële klanten naar je website te trekken dan is het werk nog niet gedaan. De volgende stap is om de websitebezoekers te converteren naar leads. Een lead is een persoon die op één of andere manier aangeeft interesse te hebben in je producten, diensten of organisatie.

 #2 Convert: websitebezoekers in leads omzetten

van bezoekr naar lead

 

Het doel van deze actie is om de websitebezoeker te overhalen om zijn of haar contactgegevens achter te laten.

In ruil voor relevante content gaan we contactinformatie verzamelen. Het verzamelen van contactinformatie is van cruciaal belang in de inbound marketing. Om de websitebezoeker te overtuigen zijn of haar contactgegevens achter te laten moet de organisatie ervoor zorgen dat haar content voldoende waardevol is voor bezoekers.

Enkele van de belangrijkste instrumenten zijn:

Landingspagina

Creëer een landingspagina met een waardevol aanbod voor de doelgroep. Het kan een brochure, e-book, interessante content of een korting zijn die de doelgroepen aanzet om in ruil voor dit aanbod hun e-mailadres achter te laten. Deze pagina omvat een formulier of een call-to-action knop waar de bezoeker zijn of haar contactgegevens kan noteren.

Tip 1: het is belangrijk om je producten als bundel van voordelen voor te stellen. Op deze link lees je hoe je dit kan doen.

Tip 2: lees op deze link hoe je in 4 stappen een aantrekkelijke wervende boodschap kan opstellen.

Call-to-action

Call-to-action zijn knoppen of links die de bezoekers stimuleren om actie te ondernemen, zoals “Download een e-book” of “Schrijf je in voor een nieuwsbrief” enz. Call-to-action kan overal geplaatst worden, bv. op de website, in de e-mail of op het einde van een blogpost.

 Formulieren

De bezoeker vult een formulier in op de website bv. om een brochure te downloaden. Optimaliseer het formulier om deze stap zo eenvoudig mogelijk te maken voor je bezoeker.

Een voorbeeld van Astma Fonds bij uitsteek: Door het verspreiden van een gratis boekje met tips helpen zij astmapatiënten waar het nodig is en komen zij direct in contact met de beoogde doelgroep.

hoe klanten aantrekken

Zodra de bezoeker zijn of haar contactgegevens achtergelaten heeft komt hij of zij als lead in jouw systeem voor Customer Relationship Management (CRM).

 #3 Close: klanten binnen halen

klanten binnen halen

 

Je bent op het juiste spoor. Je hebt de juiste bezoekers aangetrokken en hun contactgegevens verzameld. De vraag nu is: hoe kan je van deze leads klanten maken? Hier zijn enkele voorbeelden van instrumenten die je kan gebruiken:

CRM

Customer Relationship Management helpt je om de informatie over het websitegedrag van je doelgroep te verzamelen en te analyseren. Bijvoorbeeld wie, wanneer en welke content gedownload, gelezen of geklikt heeft. Dankzij deze gegevens kan je de juiste informatie in de juiste context en op het juiste moment aanbieden via een digitale nieuwsbrief, e-mail enz.

Tip: op deze link kan je een eenvoudige versie van een CRM tool gratis downloaden.

Workflow

Dankzij CRM ken je de behoeftes van je leads. Op basis van deze info kan je je doelgroepen segmenteren en een effectieve communicatie ontwikkelen. Bijvoorbeeld, als een aantal bezoekers een brochure over een bepaald onderwerp in het verleden gedownload heeft dan kan je hen een reeks mails sturen over dit onderwerp met het doel om ze naar je diensten of producten proberen toe te leiden.

Tip: leer hier meer over effectieve workflows.

E-mail

Een reeks van e-mails met focus op nuttige, relevante inhoud kan helpen om van een lead een klant te maken. In dit stadium worden technieken van e-mail marketing toegepast.

Tip:  MailChimp is een heel handig en eenvoudig programma voor digitale nieuwsbrieven. Op deze site vind je ook handige tips voor non-profit organisaties. MailChimp is gratis te gebruiken tot 2000 abonnees.

 #4 Delight: van klanten ambassadeurs maken

Delight-01

Het is vanzelfsprekend dat een goed imago van een organisatie medebepaald wordt door de tevredenheid van de klanten. In deze fase van het  inbound marketing proces zorg je dat tevreden klanten je organisatie verder promoten door over hun positieve ervaringen te vertellen.
Organisaties met een inbound strategie blijven in contact met hun klanten en maken van hen ambassadeurs.

Ze doen het bijvoorbeeld via:

Enquêtes

De beste manier om erachter te komen wat je gebruikers willen is door het hen te vragen. Gebruik feedback en enquêtes om een goed inzicht te hebben in wat klanten willen. Op basis van deze informatie kan je hen in de toekomst waardevolle content aanbieden.

Bovendien kan je volgens Robert Cialdini, professor psychologie en marketing, met bepaalde vragen je klanten aanzetten tot promoten van je organisatie . Bv. als een tevreden klant op de vraag “Zal je onze diensten aan je vrienden aanbevelen” positief antwoordt (commitment) dan is de kans groter dat hij het effectief zal doen. Lees meer hier.

Tip 1: in dit artikel vind je heel wat tips om een goede enquête te maken.

Tip 2: hier vind je software voor online enquêtes. De vrij uitgebreide basisfuncties zijn gratis.

Social Monitoring

Luister naar de klanten, hun vragen, opmerkingen, voorkeuren, … En blijf op de hoogte van wat over je organisatie gezegd wordt.

Tip: de meest simpele en gebruikte tools hiervoor zijn Google Alerts en Tweetdeck.

Smart content

Blijf je klanten nuttige en relevante informatie bezorgen zodat ze in contact blijven met je organisatie. Op deze manier blijf je top-of-mind bij de klanten en stel je ze in staat om je organisatie bij anderen aan te bevelen.

Tip: wil je meer weten hoe je smart content kan maken? Download gratis e-book “Content Strategy for Succesful Inbound Marketing“.

Tot slot

Inbound marketing is ondenkbaar zonder digitale tools om de bezoekers naar je website te sturen, om de contactgegevens te verzamelen, om een relatie met je klaten op te bouwen. In het artikel 10 gratis digitale marketingtools vind je een paar van deze instrumenten die je werk gemakkelijker zullen maken.



 

Advertenties