Flyers, brochures, advertenties, telemarketing, … – oftewel outbound marketing – zijn al lang niet meer de enige manier om de doelgroepen te bereiken. Alhoewel deze klassieke methode nog steeds werkt, kan het vandaag gelukkig ook anders! De verschuiving van de outbound naar inbound marketing zorgt dat je organisatie de beste match vindt voor de behoefte van je klanten. 

Wat is outbound marketing?

Outbound marketing is de traditionele vorm van marketing en stamt uit de tijd wanneer klassieke massamedia de enige manier was om met doelgroepen te communiceren.

Het grootste voordeel van outbound marketing is dat deze methode grote brede publiekgroepen kan bereiken. Toch kan het vaak een verspilling zijn van tijd, geld en moeite, omdat er weinig mogelijkheden zijn om de boodschap op de beoogde klanten af te stemmen.

Sterker nog, door de manier waarop de outbound marketing werkt heeft deze methode heel snel de bijnaam “interruptie marketing” gekregen. Je kent het wel, opdringen van een boodschap aan mensen die daar op dat moment geen behoefte aan hebben. De bel-me-niet-meer-lijst is daar een goed voorbeeld van.

Wat is inbound marketing?

Met inbound marketing zorg je als organisatie dat de klanten je organisatie zelf vinden op het moment wanneer ze je diensten nodig hebben. Dit gebeurt niet vanzelf maar omdat de organisaties van zich regelmatig op internet laat horen en door zoekmachines goed vindbaar zijn.

De vraag is alleen: hoe zorg je ervoor?

Tegenwoordig is bloggen heel populair, het is dan ook de meest effectieve manier om relevante content aan te bieden aan de doelgroepen. Een goede blog kan continue volgers aantrekken en zorgt bovendien voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines.

Een andere methode is om gratis materiaal ter beschikking te stellen, zoals e-books en white papers in ruil voor contactgegevens. Sociale media speelt hier een grote rol bij het promoten van dergelijke acties.

Een extra voordeel van inbound marketing is dat deze vorm relatief lagere kosten per klantencontact heeft dan outbound. Met de toenemende hoeveelheid tijd die mensen online doorbrengen is het een rendabele marketinginspanning.

Voorbeeld van inbound marketing in non-profit

Het lijkt dan vanzelfsprekend dat de klassieke outbound marketing aangevuld wordt door inbound marketing

Een voorbeeld van Astma Fonds bij uitsteek.

Door het verspreiden van een gratis boekje met tips helpen zij astmapatiënten waar het nodig is en komen zij direct in contact met de beoogde doelgroep (inbound).

hoe klanten aantrekken

Nadat het Astma Fonds de toestemming heeft gekregen om de klanten te contacteren beginnen medewerkers van de organisatie met telemarketing (outbound), maar dat kan natuurlijk ook via een digitale nieuwsbrief, direct mailing enz. gebeuren.

Omdat via deze methode de juiste doelgroep met de juiste boodschap benaderd wordt ligt de positieve respons zeer hoog.

Wat zijn de voordelen van inbound marketing?

  • Je organisatie trekt meer geïnteresseerde klanten aan: klanten met een probleem dat met jouw producten en diensten kan opgelost worden vinden immers snel de weg naar je organisatie.
  • Klanten zien je als een adviseur. Dit versterkt je imago en de relatie met de klant.
  • Je klanten kunnen je ambassadeurs zijn. Ze bevelen je content en diensten aan bij andere leden van de doelgroep.

Just do it!

Voor de non-profitsector is inbound marketing een ideale marketingstrategie. Non-profits hebben een boodschap te vertellen en beschikken dus over een ideale basis voor inbound marketing. De combinatie van inbound met outbound zal je marketinginspanningen ongetwijfeld effectiever maken.

In de volgende post geef ik concrete tips over hoe je inbound marketing in de praktijk kan inzetten.  Wil je deze tips niet missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

 


Advertenties