Een Facebookpagina beheren voor een meertalig publiek is niet evident. Als organisatie wil je met je doelgroep correct en gericht communiceren in de taal die jouw volgers begrijpen om je boodschap zo goed mogelijk over te brengen. 
Mensen geven vaak de voorkeur aan berichten in hun moedertaal. Dat geldt ook voor Facebookberichten. Wanneer een volger op zijn pagina een voorkeurstaal instelt, zal hij de posts in die taal dan ook vaker ontvangen. Het loont dus de moeite om te investeren in een meertalige Facebookpagina.

Gelukkig voor ons biedt Facebook meerdere mogelijkheden om je berichten op basis van de taal af te stemmen op een specifieke doelgroep.  Op het eerste zicht lijkt dit moeilijk, maar technisch is het zeker niet.

I. Posts filteren op basis van taal

Wil je van deze functie gebruik maken, dan moet je als beheerder de volgende instellingen aanpassen:

  1. Klik op Instellingen bovenaan de pagina
  2. Ga naar Algemeen en klik op Doelgroep voor nieuwsoverzicht en zichtbaarheid van berichten
  3. Vink de optie aan
  4. Bij elke status update zie je voortaan een viziericoontje. Als je op dit icoontje klikt dan kan je je publiek bepalen op basis van de taal, locatie, leeftijd, …

Afbeelding1

 

Meertalge FB2

II. Posts instellen op taal

  1. Klik op Instellingen bovenaan de pagina
  2. Ga naar Algemeen en klik op Berichten plaatsen in meerdere talen
  3. Vink de optie aan
  4. Bij elke status update zie je voortaan een optie om in een post meerdere berichten in verschillende talen te plaatsen.

meertalige FB4

Zo krijgen je fans op basis van hun taalinstellingen een post in eigen taal te zien. Sinds januari 2016 worden likes en reacties zelfs samengevoegd in één post, in plaats van meerdere aparte posts.

Voordelen en nadelen van een meertalige Facebookpagina

Communiceren in de moedertaal van je doelgroep betekent meer bereik. Je informatie wordt meer gelezen en beter verwerkt. Je berichten krijgen meer likes, volgers geven vaker commentaar. Kortom, meertalige pagina’s creëren meer interactie.

Hoewel technisch het gemakkelijk is om de doelgroep op basis van de taal te selecteren, vraagt beheer van een meertalige Faceboekpagina vaak meer denkwerk en tijd. Er moet immers rekening gehouden worden met cultuurverschillen en taalnuances.

Toch gaan steeds meer organisaties deze uitdaging aan. Betrek zo veel mogelijk de leden van de doelgroep en zorg dat je communicatie correct en met de juiste nuance verloopt.


Vond je dit bericht interessant? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Advertenties