Je weet al wat je wil zeggen, waarom en welk kanaal je zal inschakelen. Nu is het hoogtijd om een goede promotionele boodschap te formuleren.

De communicatie moet voor de doelgroepen in ieder geval een toegevoegde waarde hebben.

Aan welke eisen moet de goede boodschap in de sociale of publieke sector voldoen?

  • De boodschap moet de aandacht trekken van de doelgroep en voor de stopkracht zorgen.
  • De boodschap moet vertrekken vanuit de concrete leef-, gedachte- en gevoelswereld van de doelgroep. De informatie spreekt hen aan op hun interesses.
  • De boodschap moet aanzetten tot lezen en verder lezen (lees artikel over AIDA-model). Let op dat te veel tekst en lay-out de doelgroep niet van de boodschap afleidt.
  • Flauwe humor, provocatie, angst en geweld … zijn niet (of hoogst uitzonderlijk) gepast in de sociale of publieke sector.
  • De terminologie wordt zoveel mogelijk vermeden of, waar nodig, uitgelegd.
  • De boodschap moet uiteraard het gewenste informerende effect hebben.

Hoe krijg je het gezegd?

Maak duidelijk:

  • voor wie de boodschap bedoeld is, zodat de doelgroep zich aangesproken voelt.
  • welke oplossing en voor welk probleem (vraag/nood/behoefte) jouw aanbod biedt.
  • wat zijn de voordelen voor de doelgroep om op jouw aanbod in te gaan.

 

Een voorbeeld van een promotionele boodschap voor multiculturele praatgroepen:

“Taal is een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten (aandacht)!
Leer je een vreemde taal (wie) en wil je het met een moedertaalspreker oefenen (probleem/nood)?
Kom naar de praatgroep en vind een taalvriend (oplossing).
Je leert de taal pas echt als je het veel kan spreken en de cultuur van jouw nieuwe taal kent (voordeel).”

 


Vond je dit bericht interessant en wil je meer leren over marketing in non-profit? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Advertenties