Om een krachtige wervende tekst te schrijven, die jouw doelgroep tot actie aanzet, kan je een 4-stappen proces uit de marketing doorlopen: AIDA.

Deze letters staan voor aandacht (attention), interesse (interest), motiveren (desire) en actie (action).

Attention

In de eerste fase probeer je de aandacht te trekken van de lezer. De bedoeling is dat de doelgroep de boodschap opmerkt. De boodschap moet de aandacht van de doelgroep wekken en het moet ze nieuwsgierig maken. Dat kan je doen door allereerst een pakkende titel te bedenken.

  • Tip: Stel de vraag “Welke informatie is relevant voor de lezer?”. Schrijf een sterke titel. Titels die beginnen met “Hoe …” of “10 tips voor …” hebben meestal meer impact.

Interest

Als de eerste stap succesvol is gezet dan heb je de aandacht van de ontvanger en hij is bereid om je boodschap verder te lezen. Nu is het aan jou om zijn interesse te wekken. Dit doe je NIET door de kenmerken van jouw dienst of product te beschrijven, maar door oplossingen te bieden voor een probleem (vraag/nood/behoefte) van de doelgroep.

  • Tip: Stel de vraag “Welke oplossing en voor welk probleem biedt jouw organisatie (aanbod, product, dienst, …)?”. Beschrijf jouw aanbod in functie van de oplossingen.

Desire

Desire geeft een verlangen aan dat je wekt bij de lezer om het product of de dienst te hebben. Je probeert hem te overtuigen dat jouw product of dienst waardevol voor hem is. Dit doe je door bijvoorbeeld in te gaan op wat de oplossing in de praktijk doet voor een klant. Hierbij kan je ook inspelen op klantbeleving.

  • Tip: Stel de vraag “Wat is het resultaat van jouw oplossing voor de klant?” Beschrijf de voordelen voor de doelgroep die ze kan genieten bij participatie.

Action

De laatste A van AIDA-model is Action. In deze fase is het belangrijk om de ontvanger via een juiste, gepaste manier door te sturen naar het vervolgtraject (bv. contact opnemen met jouw organisatie). In de wereld van marketing wordt dit de “call-to-action” genoemd.

  • Tip: Zorg ervoor dat jouw contactgegevens in één oogopslag te vinden zijn.

Tot slot

In de ogen van marketeers wordt het AIDA-model vaak gezien als een verouderd model. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat oudere modellen niet (meer) succesvol zijn.

Mijn advies: gebruik het AIDA-model als kapstok voor jouw wervende teksten en zorg dat je over alle fases goed hebt nagedacht.


subscribe marketing goede doelen

Vind je deze tip interessant en wil je op de hoogte blijven van andere marketingtips voor sociale organisaties?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

 

your site:

Advertenties